Wednesday, September 30, 2009

Sedikit cerita raye.......

Hari ini merupakan hari ke 11 kita berada di dalam bulan Syawal. Bulan yang kita dakwa sebagai bulan 'kemenangan', 'kejayaan' dan mcm² lagi yang berkaitan dengan istilah bahawa kita mencapai apa yang kita sasarkan ketika 1 Ramadhan lepas. Tetapi jika kita muhasabah kembali apa yang kita telah lakukan pada Ramadhan yang lepas, kemungkinan besar kita malu untuk menyambut Syawal. Tidak mahu merujuk pada sesiapa, tetapi lebih kepada siri sendiri. And im not the one that felt that way. Hmmm.....payah sungguh nak sambut Syawal yang dalam erti kata sebenar nih! T_T
Anyway.....awal Syawal aku kali ini agak memenatkan. Bukan kerana ramai tetamu yang hadir. Bukan kerana sibuk membancuh air. Tetapi kerana anak saudara aku yang 3 orang tu, dah mula kenal bapak saudaranya nih! (nasib baik 3 orang jek). Dan pada raya kali ini, tempoh mereka berada di kampung juga agak panjang, 4 hari tuuuh! Dan selama tempoh itu juga lah aku menjadi tempat rasmi mereka bertiga ni bergayut seakan beruang koala. Hehehehe....kesian pun ada, geram pun ada, rase nak sekeh pun ada. Pantang celik mata, "pak ngah...nak dokong!" Dan selagi tak tutup mata, dokong, dokong, dokong je perkataan yang kerap lahir dari mulut diorang.
"Nape tak mintak pak cu dokong?" tanya aku pada Adam, abang yang sulong,
"Pak cu tak de/pak cu ada kawan."
"Mintak la ayah pulak?" tanya aku pula pada Sarah, kakak yang tengah,
"Ayah garaaaang!"
"Pi la main dengan bonda." Arah ku pada Sofea, adik yang bongsu,
"Aaa? aaaaa? aaaaa?"
Tu je lah yang keluar mulut dia bila aku cuba nak bercakap dengannya. Lebih² pun dia keluarkan bahasa² dari planet lain yang aku sukar fahami kecuali mendapat khidmat terjemahan dari bondanya.
Ceh, nasib baik la korang bertiga ni comel. Kalau tak......aku lari dari rumah. Hehehehe! Biar mak aku pulak layan. Tapi kesian plak kat mak aku tuh. Balik kali ni, nampak macam makin sukar pulak dia nak bergerak. Beliau kelihatan begitu uzur. Huhuhuhu.....mak jangan pergi dulu yek, tunggu tengok muka menantu mak nanti. (walaupun belum ada lagi) ^_^
Pada hari raya ke4 mereka bertiga pulang semula ke kota (KL) kerana abang aku telah mula kerja pada raye ke5. Pada mulanya aku berasa lega kerana badan aku dapat rehat...kononnya. Namun, keadaan agak berubah apabila tiba waktu petang. Aku terasa seperti hendak 'memeluk' sesuatu, terasa seperti hendak 'mengangkat' sesuatu dan seperti badan aku ditarik dan disentap oleh tangan² kecil yang lazimnya menarik aku sepanjang 4 hari yang lepas. Di luar kesedaran aku 'tubuh' ini telah mula merindui mereka!
Huhuhuhu...tu pasal la kalau boleh aku tak nak rapat sangat dengan bebudak nih! T_T

6 comments:

asuhara sue said...

waaaa.....sweetnya uncle nih!
p/s: koala?ye betollll

malkomal said...

ha sudah rindu rinduan jadi kenang kenangan maka bermakna sudah kena mendapatkan bonda tercinta menantu dan menghasilkan si kecil comel..

Unknown said...

luculah uncle halim ni..nak dokong?

cheekongsejuk said...

uncle halim.. hadif nak dokong jugak! mai la datang umah hadif..

anak rantau said...

lim.. main airsoft gun lagi...?

artakus said...

asuhara: hahaha....baru hang tau! ^_^

malkomal: wah, ayat ko mcm orang dolu² lah! hehehe

kaff: bolehhhh....nanti aku carik backhoe!

cheekongsejuk: dokong je tau, jgn mintak angpow! :p

anak rantau: main gak, kenkadang jek! nak ajak main tembak² ke nis? :)