Tuesday, January 26, 2010

Maaf ye........

Aku ingin menarik balik permisalan kisah Tsa'labah yang aku sandarkan kepada meraka² yang lupa daratan dalam entri aku yang bertajuk 'Budaya ketuanan yang tinggi' .

Ini kerana aku telah beberapa kali terjumpa blog atau laman² yang menafikan cela beliau sebagai salah seorang sahabat nabi ini. Antara yang aku temui adalah seperti di pautan di bawah ini:
i.
Bicara Muslim
ii.
almanhaj

Kisah tentang Tsa'labah ini kerap diperdengarkan pada aku ketika aku bersekolah. dan pada waktu itu kebanyakan ustaz dan ustazah mengiyakan kisah kebakhilan Tsa'labah ini dan aku tidak menjumpai sebarang penafian terhadap beliau. Kecacatan hadis tentang celaan terhadap tsa'labah ini baru sahaja aku temui dalam beberapa tahun kebalakangan ini. Pada mulanya agak sangsi dan tidak mengendahkan hujah penafiaan celaan terhadap beliau. Namun semakin lama, lebih dari 3 laman dan hujah yang seumpama itu aku temui. Lantas aku ambil jalan yang lebih selamat untuk menarik balik kisah celaan terhadap beliau.

Insya Allah, selepas ini jika sesiapa bertanyakan kepada tentang kisah Tsa'labah akan aku pinta mereka untuk bertanyakan kepada yang lebih pakar tanpa memberi ulasan terhadap kisah salah seorang sahabat nabi ini. Dan semoga kesilapan aku ini, diampunkan Allah dan dimaafkan oleh Baginda s.a.w, astaghfirulah!

No comments: