Tuesday, June 8, 2010

Kambing versi aku pulak........

Satu pagi (yang hampir tengahari) staf dari pejabat sebelah aku datang untuk menghilangkan boring (nak ajak borak la ni). Then somebody (aku tagkan sebagai staf A) ask another staff (aku labelkan sebagai staf B) about love.
"Apa pendapat kau tentang cinta?"
And then he replied (staf B)
"There is no such thing as love"
Aku dan staf A bungkam buat seketika. Aku lantas menjeling pada staf B dan melihat rekasi staf A. Belum staf aku mengeluarkan sebarang kata², staf A memulakan kembali topik,
"Apa maksud kau yang cinta ni tak de?"
Terus staf B meneruskan hujahnya.
"Mana ada cinta mat. Hidup ni pun hanya untuk kijer, cari makan, kahwin, buat anak....." dan bla, bla, bla mengikut mentalitinya sendiri yang mana aku memang tak bersetuju langsung dengan fahaman tersebut.
"Kalau macam tu hidup kau sama lah macam kambing?" staf A cuba membuat telahan.
"Haah, ye la tuh" staf B tanpa sebarang ragu menyambut.
Dan aku serta staf A yang tahu bagaimana staf B ini berfikir terus membiarkan staf B berhujah sambil tersenyum sinis sambil menjeling antara satu sama lain. Dalam pada masa yang sama beberapa 'point' sinis cuba di lemparkan kepada staf B yang mana gagal di tangkis dengan kemas akan kebenaran sindiran kami. Dan dalam kecelaruan staf B tadi dengan fahamannya dan kesefahaman kami berbincang, secara perlahan staf B tadi beransur meninggalkan meja perbincangan. Kebetulan pada masa yang sama beliau ada urusan yang perlu diselesaikan.
Aku tidak mahu mendabik dada mengatakan yang kami mungkin menang dalam debat kecil tersebut. Cuma aku berasa risau aku fahaman staf B tadi dan aku berdoa agar aku tidak berfikiran sedemikian pada masa akan datang.
Aku bukan mahu berbangga bahawa manusia adalah ciptaan yang mulia. Namun aku tidak boleh menafikan apa yang telah dinyatakan di dalam Al Quran tentang kemuliaan tersebut:
"Dan sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam, Kami angkut mereka di daratan dan di lautan, Kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang sempurna atas kebanyakan makhluk yang telah Kami ciptakan."
(Al-Israa', ayat 70)
Dan kita diciptakan bukan hanya untuk apa yang telah disebutkan oleh staf B di atas tadi. Tetapi kita di cipta adalah untuk seperti antara tujuan di bawah ini:
"Dan Dialah yang menjadikan kamu penguasa-penguasa di bumi dan Dia meninggikan sebahagian kamu atas sebahagian (yang lain) beberapa derajat, untuk mengujimu tentang apa yang diberikan-Nya kepadamu. Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat siksaan-Nya, dan sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(Al-Anaam, ayat 165)
"Maka apakah kamu mengira, bahwa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja), dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?"
(Al-Mu'minuun, ayat 115)
Entri ini dibuat kerana terpanggil untuk menceritakan perkara sebenar perihal kambing dari blog salah seorang pendengar perbincangan kami di atas, maaf ye!

6 comments:

Unknown said...

macam dapat teka dan bayangkan dengan jelas je semua watak-watak yang dikatakan..haha

Nanie Harris said...

apa ni halim...tulisan ko makin lama makin kecik...camna aku nk baca! huhu

Mohd Sabar & Rafieah said...

ntahnya....sabo je lah.... bagi beso sikit font tu!

artakus said...

kaff: ah ko ni...mandai² je. hehehe

reds: tu monitor ko yang kena kasik lagi besar kot. hehehe

iman: ye la, ye la....jap lagi aku besarkan la. huhuhu

Nanie Harris said...

hmm...baru lah leh baca...cam kaff gak, aku cam tau sapa yg digambarkan tu...lebih2 lg org yg selalu sebut 'mat' tu...hehe

Anipah Ahmad said...

kebiasaan binatang yg sy suka sebut iyerla...kambing. hehe...kira trademark sy jugak la dgn sebutan kambing tu.