Tuesday, September 7, 2010

"Bebudak je yang hepi......"

"Raye ni untuk budak² je"
Aku pernah dengar ayat itu diungkap oleh seorang dua kawan mak dan abah aku masa aku 'muda²' (budak²) dulu. Aku dengar dan berkata dalam hati, "ye ke orang tua (dewasa) ni tak seronok bila raya. Tgk kat tv, hepi semacam jek". Dan pada waktu tu, aku pun tak berapa nak ambik port sangat.
Yang penting aku hepi bila raye. Raye = baju baru, tak payah nak pose, boleh merayap jauh² naik beskal dengan kengkawan, kolek duit raye, suka² hati belanjakan duit reye tuh, boleh main mercun, pow duit pak cik dan makcik belah mak aku dan macam² lagi la. Kan best tuh!
Tapi bila aku dah tua (walaupun tak berapa tua, sebab dah tak berapa nak muda), aku paham sangat apa yang kawan abah aku cakap masa tuh. Mana tak nya. Semua 'keistimewaan' yang aku sebut kat atas tadi tu telah dicabut sedikit demi sedikit. Giler ke dah tua² (yang tak berapa nak muda ni) pi rumah ke rumah kolek duit raye? Tak ke buang tebiat dalam keadaan dah gedabak nih nak pow duit pak cik dan makcik? Aku yang kena pow ada lah. Nasib baik anak sedara aku tu 3 orang jek....fiuuuh! (sambil menyeka peluh pondan kat dahi).
Apa yang agak best waktu macam aku ni ialah tengok budak² main mercun, layan bebudak datang (walaupun aku tak suka - at least ada suasana raya), baring² kat rumah sambil layan sarkis (walaupun skang dah tak de), tido (of course!) dan makan kuih raya sambil layan borak dengan parent dan adik beradik.
Dan pada aku, waktu yang paling best adalah ketika berada di ambang or pada malam raye tuh. Raya macam syahdu jek. Mungkin perasaan bercampur antara sedih akan Ramadhan yang pergi dengan kelegaan akan Syawal yang hadir. Perasaan tersebut semakin terasa bila tiba pagi raye. Dan setiap tahun aku mengharapkan agar ianya tidak dispoile oleh bebelan mak aku akibat perangai aku sendiri yang suka meleceh (bangun lambat dan pagi tu la baru sibuk nak carik baju raye). Aku suka kalau pagi raye tu tenang je, mood masing² pun ok. Tu yang kalau mintak² mahap masa tu boleh melambak² air mata keluar. Huhuhu! Dan perasaan tu hanya dapat bertahan sampai solat raye je. Balik dari solat raye, mood dah biasa² je.
Hmmm....makin melarat pulak aku bebel. Ape pun, raye ni memang untuk budak² jek. Kita (aku) yang dah semakin tua ni, sepatutnya hargai Ramadhan sebaik mungkin. Harap² lah dapat jumpa dengan Ramadhan lagi!
And...as usual, aku ucapkan kepada semua, Selamat Hari Raya Aidilfitri dan maafkan atas segala kekasaran bahasa yang telah aku gunakan!

4 comments:

Nanie Harris said...

slmt hr raya artakus! maaf zahir batin...

asuhara sue said...

eh sapa kata kita tak boleh kolek duit raya?

limmmm...nak duit raya!

artakus said...

reds: selamat hari raye jugak!

sue: hahahaha....ko memang masih boleh mintak duit raye berdasarkan saiz! :p

Mohd Sabar & Rafieah said...

syawal tanda kemenangan, insyaAllah ada kemanisan di situ...jemput mai umah aku kat scientex, lim...