Wednesday, September 1, 2010

Mereka yang patriotik........

Semalam (21 Ramadhan 1431H/31 Ogos 2010M) merupakan hari yang disambut oleh semua warga negara Malaysia.
MERDEKA!
MERDEKA!
MERDEKA!
Terdengar laungan itu dilaungkan dari salah sebuah rumah bujang dipersekitaran kejiranan apabila tepat jam 12 tengah malam dengan diselangi dentuman bunga api yang kedengaran daripada arah utara rumah aku.
Sungguh patriotik mamat yang menjerit itu. Aku hanya tersengih di dalam gelap sambil menghela nafas penat. Penat jugak lipat kertas tanpa berhenti nih!
Sambil itu minda cuba mengagak, apakah agenda yang telah disediakan di dataran bandaraya untuk mereka² yang bersemangat 'patriotik' yang sanggup berembun pada malam yang mungkin dihujani dengan rahmat Lailatul Qadr. Berjogetkah? Menyanyi 'lagu² patriotik' kah? Atau menyusun atur program sendirik dengan mengadakan perlumbaan secara 'kecil²an' bagi mempamerkan 'kemerdekaan' mereka.
Ah, lantak la dengan diorang.
Dalam pada itu juga, aku teringatkan kepada kata² salah seorang ustaz aku di dalam kuliah maghribnya berkaitan dengan erti kemerdekaan. Kata² yang aku ingat sehingga hari ini:
"Erti kemerdekaan yang sebenar adalah apabila kita bebas dari api neraka. Dan sebelum itu kita sebagai umat Islam belum dikira benar² MERDEKA!"
Jadik, apa kita perlu buat untuk meMERDEKAkan diri kita? Tepuk dada, tanya pahala!

No comments: