Monday, November 10, 2008

Taman yang bersegi.....

"namamu ku ukir di pohon di tepi taman,
sebagai hiasan lambang cinta yang terlarang,
semoga kau terlihat tika melintasi taman,
sebagai tanda percintaan abadi..."
Taman Astakona - Slash

Demikian lah antara rangkap yang dalam lagu tersebut (Taman Astakona) yang menarik perhatian aku.

astakona :
1. segi atau sudut lapan. 2.segi banyak. berastakona berbentuk segi lapan atau segi banyak.
Sumber - Kamus Dewan edisi tiga

Astakona dalam lagu ini tidak memberi sebarang maksud tersirat dan puitis dalam lagu ni. Ia hanya sebagai satu subjek penceritaan yang taman ni tempat diorang bertenet dulu²! ^_^ Kira ala² macam lagu Cinta Bandar Tasik Selatan dan Cinta di Pantai Merdeka (eh, ye ke tajuknya mcm tu?)

Lagu ni telah menjadi juara carta Fulamak Carta SMS Sinar tidak kurang dari 4 kali. Dan lagu ni telah berada dalam carta selama 18 minggu dalam carta tersebut. Pada aku, lagu ini boleh tahan dari segi gaya bahasanya. Tapi melodinya memang menarik perhatian aku. Sedap pada telinga aku.

Aku tak pasti sangat lagu ni tahun berapa albumnya keluar. Kemungkinan dalam tahun 80an atau awal 90an. Yang penting, kenapa aku tak pernah dengar lagu yang best ni dulu??? T_T

4 comments:

Nanie Harris said...

Lagu tu keluar dalam tahun 1996-1997...memang antara lagu yang menjadi siulan aku masa tingkatan 5. Zaman tu banyak kumpulan yg keluar bermula dari huruf s seperti spin, spoon, screen, scoin, scan dan slash sendiri...

Unknown said...

kalau ada kumpulan scan dan screen, mesti ada kumpulan fotokopi, print dan monitor..

artakus said...

reds: ooo...ye ke! tu la ckp, mcm mane aku boleh tak dengar!

kaff: tu tak kira lagi kumpulan lemon-T, ice-T, melo-tarik! ^_^

[GM] Smasher a.k.a khairy said...

"kalau ada kumpulan scan dan screen, mesti ada kumpulan fotokopi, print dan monitor.. "

jangan lupa masukkan data skali