Tuesday, December 30, 2008

Bijak ke......?

1 Muharram 1430 / 29 Disember 2008, menjadikan aku manusia bersusia 31 tahun mengikut kiraan tahun hijrah. Berbanding dengan kiraan masehi, aku baru nak melangkah masuk era 30an. Waaaaaah......dah tuenya akuuuu!!!
Bila umur semakin lanjut ni, aku sentiasa teringatkan mati. Kata ustaz, kalau sentiasa ingatkan mati ni orang yang bijak. Then, bijakkah aku? Pada pendapat aku pepatah tersebut tidak hanya terhenti di situ. Manusia yang sentiasa mengingati mati ni dikatakan bijak sekiranya setiap kali dia mengingati mati, dia akan menambah amal ibadat dan kebaikannya. Jadi orang yang hanya mengingati mati, tapi tak menambah amal kebaikannya (macam aku) tak dikira sebagai bijak. Dah tu....nak dipanggil ape? Bodoh² alang? Alang² bodoh? atau alang² dah bodoh, biar mati terus? Hoh, kasar pulak bunyiknya!
Tapi kalau dah ingat mati tu.....alhamdulillah lah kot. (waaah...mcm masuk bakul angkat sendiri jek!). Sekurang²nya.....manusia tersebut tidak lah terus lagha dengan keduniaan. Agaknya lah....kalau aku yang dah selalu ingat mati ni pun teruk, kalau aku tak ingat mati, mcm mane la agaknya aku ni kan. Mesti dah jadik beruk mak yeh agaknya. Malah lebihi teruk dari tu!
Apa pun, bersempena dengan Sambutan Maal Hijrah ni, aku nak ucapkan Selamat tahun baru kepada semua blogger dan pembaca blog! Semoga azam korang pada tahun lepas telah tercapai. Dan semoga azam korang tahun ni bertambah hebat, mantap dan mantoool! ^_^

No comments: